FN Blog / Tárcsahang / Kezdőknek: mi az IP PBX?
Nyomtatás Betűméret

Kezdőknek: mi az IP PBX?

2007-10-04 10:00:00
Előző bejegyzésemben a neves piackutatót idéztem melyben, megállapítják a tényt, hogy hazánkban mindössze 2%-os az VOIP telefonközpontok elterjedsége. De mi az a VOIP telefonközpont, mi az IP PBXt? Ez a bejegyzés ezt próbálja érthetően elmagyarázni, egy mini szótárral a végén.


Mi is az az IP PBX?
Az IP PBX egy, a hagyományos telefonrendszert teljesen kiváltó megoldás, amelynek segítségével IP hálózatokon keresztül telefonálhatunk. Egy olyan telefonközpont, amely minden beszélgetést adatcsomagok formájában továbbít. A technológia, extra szolgáltatást nyújt, emellett nagy előnye a stabilitása és bővíthetősége is. A cégek megtarthatják a jól bevált vezetékes telefonszámaikat, mert a legtöbb IP PBX csatlakoztatható hagyományos telefonvonalakhoz.

Hogyan működik az IP PBX, vagy más néven VOIP telefonközpont?
Egy VOIP telefonközpont rendszer a következő összetevőkből áll: egy vagy több SIP telefon, egy IP PBX szerver (ez maga a telefonközpont készülék) és a benne lévő analóg és ISDN kártyák, amelyek lehetővé teszik a vezetékes (ISDN, analóg) hálózathoz való kapcsolódást.

Beérkező hívás alkalmával a VOIP telefonközpont (IP PBX) kapcsolja össze a betelefonálót a rendszerhez, csatlakoztatott,IP telefonnal vagy un. Softphone-al (ami nem más mint egy a számítógépünkre telepített telefon szoftver mely leginkább a Skype-hoz hasonlít). 

Mobil mellék funkció
Az VOIP telefonközpont képes arra is, hogy egy külsős telefonszám pl. a mobilunk is rendszer melléke legyen. Azaz úgy fogadhatjuk az irodába érkező hívásokat mobilunkon, mintha irodánkban ülnénk. Sőt, a hívást tovább adhatjuk egy másik kollégának – mindezt mindössze két gombnyomással. (Ha több információt szertnél erről, iratkozz fel a Távközlési Magazin heti hírlevelére.)

A 4 fő érv az IP PBX mellett 

1. Az IP PBX rendszerek felhasználó barátabbak
A hagyományos központok meglehetősen bonyolult kezelői felülettel rendelkeznek, amelyet csak magasan szakképzet és gyakorlott szervizesek tudnak kezelni. A VOIP telefonközpontokat könnyebb kezelni őket a beépített webes konfigurációs felületének köszönhetően. A webes felület lehetővé teszi, hogy maguk a felhasználók (szakember nélkül) beállításokat módosítsanak a központon.

2. VOIP telefonközponttal jelentős költségmegtakarítást lehet elérni
Az IP PBX rendszer segítségével  a felhasználó könnyen igénybe vehet egy vagy akár atöbb VoIP-szolgáltatót (SipDiscount) a távolsági, valamint nemzetközi hívások lebonyolítására. Ha egy cégnek több telephelyei is vannak, azokat össze lehet kapcsolni és így ingyenessé tehető a cégen belüli kommunikáció.

3., Kevesebb kábelezés
Az IP PBX technológia lehetővé teszi, hogy a hagyományos telefonok helyett un. IP telefonokat használjunk, melyek számítógép hálózati, (u. LAN) portján csatlakoznak a telefonközpontunkhoz. Ezzel megspórolható egy külön telefonhálózat kiépítésének költsége!

De használhatunk szoftveres telefont is, ebben az esetben még kábelezni sem kell! Az VOIP telefonközponthoz külön kábelezés nélkül tudunk újabb készülékeket kapcsolni!

 4., Valódi szabadság- a felhasználó nincs egy termékhez vagy egy szolgáltatóhoz kötve.
Az IP PBX rendszerek a nyitott SIP szabványon alapszanak, így a felhasználó választhat bármilyen márkájú SIP telefont, (ebből már hazánkban is számos márka kapható a jövőben igyekezünk tesztelni néhányat és bemutatni) IP PBX szervert (azaz VOIP telefonközpont), PSTN átjárót (azaz olyan készüléket melyhez a hagyományos telefon hálózathoz csatlakozunk, angolul VOIP gateway, mi az? Lásd VOIP migráció) vagy VoIP szolgáltatót (melyből több is kínál ingyenes beszélgetéseket magyar számokra).

Egy hagyományos telefonrendszert sokkal nehezebb bővíteni vagy bármit változtatni rajta, hiszen ezek jó része csupán önmagukkal kompatíbilisak. 

Mindent összevetve egy IP PBX rendszer bevezetése egy jó befektetés nem csak azon cégeknek, amelyek egy teljesen új telefonos rendszer kiépítésén dolgoznak, hanem azoknak is, akik már rendelkeznek telefonközponttal. Az IP PBX egy olyan megoldás, melynek egyszerű a telepítése és a kezelése, emellett jelentős telefonszámlát tud megtakarítani, így minden cégnek bátran ajánlott az IP PBX rendszer bevezetés! (Ha több információt szertnél erről, iratkozz fel a Távközlési Magazin heti hírlevelére.)

Mini szótár: (tervezem tovább bővíteni)

SIP telefon / IP telefon
Az IP-telefon olyan eszköz, amely a hang továbbítását IP hálózaton keresztül biztosítja. Az IP alapú hangszolgáltatások összefoglaló neve VoIP (Voice over IP).

ISDN vonal
Az ISDN egy új típusú telefon kapcsolat, az Integrált Szolgáltatású Digitális Hálózat (Integrated Services Digital Network) rövidítése. Legfőbb jellemzője, hogy egyazon csatlakozáson belül digitális jelek formájában (tehát lényegesen jobb minőségben) továbbíthatunk hangot, adatot, vagy akár képet is.

Softphone
A softphone olyan számítógépes alkalmazás, amely külön telefonkészülék (hardphone) nélkül is képes telefonhívások bonyolítására, a hang a számítógép hangkártyáján keresztül kerül továbbításra. Tágabb értelemben softphone-nak nevezzük azt az alkalmazást is, amellyel a számítógépről vezérelhetünk egy alközponthoz kapcsolt telefonkészüléket.

SIP szabvány
A SIP a HTTP –hez hasonló “szöveg-alapú” protokoll, mely megvalósítja a felhasználók közötti kommunikációs összeköttetések felépítését, módosítását és lebontását. Ha már egyszer a kapcsolat kiépült a résztvevők között, akkor a továbbításra szánt tartalom akár hang, videó, instant messaging vagy akár
jelenlét indikáció is lehet.

Skpye
Barátai a világ bármely részén is tartózkodnak, Ön beszélgethet velük, láthatja őket, és közben üzeneteket válthat velük – s mindezt anélkül, hogy a költségek, a távolság vagy az időtartam miatt aggódnia kellene.

VOIP szolgáltató
Olyan telefonszolgáltató melyez az inteneten lehet igénybe venni. Szolgáltatását SIP szabványon nyújtja, használatához IP telefon, Softphone vagy IP PBX szükséges.

Korábban:


Cimkék: VOIP szolgáltató, SIP szabvány, softphone, ISDN vonal, SIP telefon / IP telefon
16 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!

Legyél blogger!

Te is szeretnél az FN hivatalos bloggere lenni?
Jelentkezz itt »

Blogleírás

A világ egy hazai infokommunikációs tanácsadó szemével. Piaci trendek, jótanácsok vállalkozások és közintézmények számára, a szektort érintő hírek események elemzése.

Hirdetés

Keresés

Blogértesítő - Tárcsahang

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről