FN Blog / Tárcsahang / Lassítja a hálózatot, ha telefonálunk is rajta...
Nyomtatás Betűméret

Lassítja a hálózatot, ha telefonálunk is rajta?

2009-11-02 15:35:48
Egy nemzetközi építő anyagos ügyfelem, azért nem mert belevágni a vállalati IP telefóniás projektbe, mert attól tartott lelassul a hálózata. Amikor felhívott és leraktuk már tudtam: eljött az ideje, hogy itt a blogban írásban is eloszlassunk egy két tévhitet a témával kapcsolatban.

Hangunk úgy viselkedik a céges belső hálózaton, mint a kerékpárosok az Andrássy úton – jelen vannak ugyan, de nem lassítják a forgalmat. A jó hangminőség titka az egyrészt a jobb fajta kapcsolón (vagy eredeti nevén a switch-en), forgalomirányítón és IP telefon futó szoftver mely képes arra, hogy a hangot előre engedje bármilyen forgalommal szemben, másrészt a kapcsoló teljesítménye: egy beszélgetés nem több kb. 1%-át viszi el a kapacitásának.

Rövidítések és számok szakmai érdeklődőknek
Egy hangcsomag tömörítés nélkül G.711-es kodeket használva a csomagfejlécekkel együtt kb. 100K le és fölfele irányba. Azaz egy 100MB/sec switchport sávszélességének kevesebb kb. százada. Ha tömörítést alkalmazunk ez a sávszélesség igény G.729-es kodeket használva akár a negyedére 25K/sec-re csökkenthető, azaz egy beszélgetés még a leggyengébb ADSL feltöltési sebességén is futtatható. (További információkat kaphatsz, ha feliratkozol ingyenes Tárcsahang Magazinra .)

Hangforgalom: tessék a sor elejére fáradni
A hálózati forgalom egyes eleminek sorrendbe állításával a hálózat sebessége érezhetően nem lassul, (bár terhelése növekszik) de a hangforgalmat előreengedni (mint a mentőautót a dugóban) mindenképpen szükséges. Fülünk ugyanis nem viseli el, ha a hang recseg, halk, de a legkevésbé azt, ha visszhangos. Ám ha egy email kiküldésről, vagy egy adatbázis lekérdezésről beszélünk senkinek nem fog feltűnni néhány milliszekundum késleltetés. Ugyanis a céges hálózaton futtatott hangforgalom miatti lassulás legfeljebb ennyi lehet. Az „előreengedési” funkciót szakmai nyelven QOS –nek (Quality of service) hívjuk és a komolyabb vállalati IP telefonálásra kitalált kapcsolók szoftvere már támogatja ezt a szolgáltatást.

Jelen van, de nem lassítja érezhetően

Több telephely: a kevesebb is ugyan annyi

Egy olyan cég esetében, ahol a hálózat nem ér véget székhelynél, hanem kiterjesztett módon több telephely van összekötve pl. VPN vagy bérelt vonal segítségével ott egy kicsit más a helyzet. Ezekben az esetekben a sávszélesség már pénzbe kerül, így nem mindegy, hogy abból mennyit veszünk. Annak érdekében, hogy a szolgáltatótól megvenni készült sávszélességgel spórolni lehessen, a gyártók különféle tömörítési eljárásokat használnak. Azaz a hangminőség hallható romlása nélkül akár a negyedére is csökkenthető a hangcsomagok sávszélesség igénye. (További információkat kaphatsz, ha feliratkozol ingyenes Tárcsahang Magazinra.)

Jó tanácsok azoknak, akik a hálózat lassulásától tartanak IP telefónia bevezetése után:
1., Csak olyan QOS támogatással rendelkező IP telefont, kapcsolót és forgalomirányítót és telefonközpontot szabad beszerezni
2., A hangforgalmat érdemes külön virtuális alhálózatba rakni, mert így praktikusabb dolgozni vele a jövőben.
3., Érdemes időnként méréseket végez a hálózati forgalmon pl. az ingyenes Wireshark segítségével.

Ne mulaszd el a a folytatást, kattints ide kérd az ingyenes email-es bogértesítőt!


Szekeres Viktor
Ajándék információs CD a Tárcsahang Magazin olvasóinak
"Az IP telefónia bevezetése a gyakorlatban"


Korábban:


Cimkék: forgalom, qos, voip, ip telefónia
14 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!

Legyél blogger!

Te is szeretnél az FN hivatalos bloggere lenni?
Jelentkezz itt »

Blogleírás

A világ egy hazai infokommunikációs tanácsadó szemével. Piaci trendek, jótanácsok vállalkozások és közintézmények számára, a szektort érintő hírek események elemzése.

Hirdetés

Keresés

Blogértesítő - Tárcsahang

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről