FN Blog / Tárcsahang / Tavaly 2 milliárdot takarítottak meg a cégek a ...
Nyomtatás Betűméret

Tavaly 2 milliárdot takarítottak meg a cégek a vezetékes telefonon - de hogyan?

2008-03-18 08:22:00
A neves piackutató szerint a megállíthatatlannak látszik a honi telefónia átalakulása. Sorra adják vissza azt a vezetékes telefont a cégek és magánszemélyek melyre van akik húsz évet is vártak. A mobil és a VOIP térnyerése biztosnak látszik. Mi lesz veled telefon-piac?

Az elmúlt időszakban a szolgáltatók fix telefóniából származó bevétele folyamatosan csökkent, újabb és újabb kihívások elé állítva a szereplőket, miközben az üzleti mobilpiac még képes a bővülésre.

A BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentésnek a távközlési szolgáltatások piacát keresleti oldalról vizsgáló szakértői összefoglaló elemzése szerint 2007-ben a legalább egy főt foglalkoztató hazai társas vállalkozások esetében a piac nagysága 260-280 milliárd forint körül alakult. A piac részeként értelmezték a kutatók a fix- és mobiltelefóniához, az internethozzáférések piacához, valamint az adat- és üzleti kommunikációs szolgáltatásokhoz kapcsolódó folyamatos jellegű kiadásokat.

A számosságukat tekintve a cégek többségét adó mikrovállalatok a becsült forgalom 40 százalékát, a kis- és középvállalatok több mint egyharmadát, míg a nagyvállalatok közel egynegyedét generálták - megjegyzendő azonban, hogy a mikrovállalati szegmensben megfigyelhető "soho" jelleg miatt a 10 fő alatti cégek távközlési fogyasztásának egy része nem üzleti típusú előfizetésekhez kapcsolódik.

A kiadások struktúráját tekintve egyértelmű a hangszolgáltatások dominanciája; a teljes piac körülbelül négyötödét adják. A hangszolgáltatásokon belül a mobilkommunikációs hangcélú bevételek először 2004-ben haladták meg a fix telefóniából származót, s azok ma már az előbbi közel harmadával nagyobb volument képviselnek.

Eközben az internet és az adatátvitel közel 10-10 százalékot hasít ki a távközlési szolgáltatások piacából, az előbbi súlya az utóbbi években némileg nőtt, míg az adatátviteli szolgáltatásoké körülbelül azonos maradt.

Kép forrása: http://www.bellresearch.hu/content.php?content=376

Másra költik
A távközlési szolgáltatások piacának stagnálásáért - a többi terület moderált növekedése mellett - elsősorban a fix telefónia forintban kifejezett forgalmának csökkenése a felelős - mutatnak rá a BellResearch elemzői. A trend alakulását jól mutatja, hogy a társas vállalkozások 2007-ben mintegy 5-10 milliárd forinttal költöttek kevesebbet fixtelefonszolgáltatásra, mint egy évvel korábban. A vonatkozó szolgáltatói árbevételek erodálódását némileg csökkenti, hogy az ip alapú hangátviteli megoldások egyre markánsabban vannak jelen az üzleti szegmensben. (További packitatási eredményekhez juthatsz, ha feliratkozol ingyenes email sorozatomra!)

A fix telefóniára fordított összeg csökkenését ebben az időszakban ellensúlyozta a mobiltávközlési részpiac mintegy 5-10 milliárd forintos növekménye. A mobilpiaci bővülés bázisát elsősorban nem az új belépők jelentették, hanem a zárt felhasználói csoportba szervezett sim-kártyák számának növekedése - a teljes vállalati körön belül főként a nagyobb cégekre volt jellemző, hogy újabb munkatársakat vontak be a vállalati zárt felhasználói csoportba.

A számos üzleti alkalmazás alapját képező adatátviteli szolgáltatások - érthető módon - elsősorban a nagyobb üzleti szervezetek körében meghatározóak.

Adatátviteli költségek
A büdzsé erre fordított hányada a nagyvállalatoknál eléri a fix- és mobiltelefóniára fordított kiadásokét, miközben a mikrovállalatoknál szporadikus igénybevételről beszélhetünk.

A mobiltelefóniára fordított kiadásokat tekintve fordított a helyzet: míg az 1-9 fős cégeknél ez akár a releváns kiadások felét is kiteszi, addig a nagyvállalatoknál ugyanez az arány csupán egyharmados.

A szolgáltatók szempontjából azonban továbbra sem elhanyagolható tényező, hogy az adatátviteli szolgáltatásokat leszámítva továbbra is a mikrovállalati szegmens generálja a legnagyobb forgalmat mind a fix- és mobilhangszolgáltatás, mind pedig az internet-hozzáférési szolgáltatás tekintetében.


Szöveg forrása: http://www.bellresearch.hu/content.php?content=376

Viktor jegyezetei:

A hazai telekom piac zömét adó KKV-k sorra visszaadják vezetékes telefonjaikat és vagy mobil flottára váltanak, hogy egymás között „ingyen” (valójában fix havidíjért) beszéljenek. Ez jó a mobil szolgáltatóknak, de rossz a vezetékes szolgáltatóknak de még rosszabb az vezetékes telefonközpontot telepítő cégeknek az ő árbevételük együtt esik a vezetékes telefon-piac bevételével. Kitörési pont lehet a mobil mellet a VOIP terjedése de ennek a (mobil) széllessáv elterjedése az alapfeltétele.Az átrendeződés oka nyilván a megtakarítás igénye. Számításaim szernt kb. 1-2 milliárdot takarítottak meg a cégek 2007 éveben.


Szekeres Viktor
Ingyen letölthető e-book:
"Kirúgtam a szolgátatóm, fele se lett a számlám"


Piackutatások korábban a blogban:
http://blog.fn.hu/index.php?id=40&fid=65&cimkeid=2780





Cimkék: bell, piackutatás, voip, mobil, vezetékes
7 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

1. zsolt 2008-03-18 09:53:12
hát ebben semmi meglepő nincs. dolgoztam kis cégnél és volt szerencsém a telekomnál is dolgozni. a kisvállalkozások sokkal többet kommunikálnak! :))) ez most mindkét értelemben igaz. kifelé és befelé is. másrészt a nagyvállalatoknál, ahogy mi is csináltuk a telekomban a közvetlen munkatársaimmal, emilen vagy olyan tartalom megosztó programok segítségével "beszélgettünk", mint a wiki alapú confluence. pedig nekünk igazán ingyen volt a mobil vagy a vezetékes. alig-alig hívtuk egymást. még akkor is chateltünk, ha a szomszéd szobában volt a másik. amióta meg goggle mailünk van és ott azonnal lehet chatelni, csak azt kell megnézni a képernyőn, hogy zöld pont van-e a kolléga neve mellett a baloldali névlistán. ha igen, mér írunk is.

de meggyőződésem, hogy a fix vonalas telefon azért csökken ilyen mértékben, mert a telekom és a többiek soha nem csökkentették érdemben az árait. ha jelentősen csökkenne az árakat. szerintem sokkal többen maradnának vele, ha olcsóbb lenne. a telekom azt a döntést hozta, hogy a vezetékes kifutóban van, ezért nem csökkenti az árait, hogy a lehető legtovább és legtöbb pénzt szedje ki belőle.

dönthetett volna úgy is, hogy enged az árból és hosszú távon biztos előfizetőszámot biztosít vele. nem tudom mi a döntés oka. de a céget ismerve nyílván az erőszakosabb és primitivebb megoldás a befutó.

csak példa: oroszországban a városi beszélgetések általányban mennek. úgy tudom amerikában is. ilyen már lakossági csomagban itthon is van. a favorit díjcsomag. de a cégek számára még mindig drága a fix vonal. és ez tudatos.

azért a telekom főnök tavaly átvette a köztársasági elnöktől a plecsnit a fenntartható társadalomért. hurrá! egy amerikai budapesten....

Szóljon hozzá!

Legyél blogger!

Te is szeretnél az FN hivatalos bloggere lenni?
Jelentkezz itt »

Blogleírás

A világ egy hazai infokommunikációs tanácsadó szemével. Piaci trendek, jótanácsok vállalkozások és közintézmények számára, a szektort érintő hírek események elemzése.

Hirdetés

Keresés

Blogértesítő - Tárcsahang

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről